Három történet
Három történet, amiről abban az időben nagyon hallgattunk, mert hihetetlen hogy ilyen eset is előfordulhatott.
1.
1972-ben egy hétvégén a pilótám haza utazott Én meg ott maradva heti ápolást
olaj cserével egybe kötve végeztem egyedül a "halaspusztai" repülőterünkön. A
gépet ezek után lemotoroztam majd a motor leállítása után újból átnéztem a
motorteret, ahogy illik. Mivel fékbeállítást is végeztem ezért gurulással -fékpróbával
terveztem leellenőrizni a munkámat.
Féktuskók el- farok futó lekötés eltávolítva-És itt kezdődött történetem azzal,
hogy az ismételt motor indításkor a motor nem indult be a levegő rendszerben
nem maradt annyi levegő hogy a motort átforgassa.
Levegő palackunk meg szintén le volt nullázva (a kenderesi bázisunkról hétfőre
ígérték a cserét a benzin szállítmánnyal)
Nem volt mit tenni - vissza átforgatás - aztán maradt a légcsavarral való
berántás művelete. (Ez egy veszélyes attrakció volt, de már volt benne
gyakorlatom - de mindig lekötött gépnél)
A légcsavart beállítottam berántási pozícióba- a kabinban a gázkart sarcra
(1200-1300 fordulatra) aztán hajrá. A motor beindult szépen vette a fordulatot
Én meg kényelmesen elindultam, hogy a szárnyat körbe járva majd felmászok a
gépre és a kabinba majd beülök.
A jobb szárny végnél jártam, amikor a motor hirtelen nagyobb fordulatszámra
kapcsolt miközben a gép megremegve elindult majd gyorsulni kezdett - Én meg
szedtem ám a lábaimat aztán ment a fogócska. Nemhiába, atletizáltam valaha -
utolérve a gépet arra felmászva a jelentős légcsavarszél ellenében a kabinajtót
feltéptem és behajolva a gázkart visszatettem alapra és ezt követően már be
tudtam jutni a kabinba és gyakorolhattam ezek után a fékpróbát és gondolkozhattam
mit úsztam meg.
2.
1973-ban az egyik pilótámmal (a repülés területén rendkívül nagy karriert
befutott pilóta) történt a következő eset:
Váltószerelőként a gépet reggel előkészítettem lemotoroztam aztán mivel a
szállásunk itt is a közelben volt a gépet okmányilag átvette a kolléga és a
megbeszéltek szerint Én előre mentem egy másik jó 30 km-re levő repülőterünket
berendezni. A terv szerint egy óra múlva majd kisétál a géphez azt beindítva és
átrepül az általam már előkészített fogadó repülőtérre.
Várom-várom, de a megbeszéltek szerint nem jön. Már azon a határon voltam, hogy
indulok vissza, mert valami nem gömbölyű. Aztán hallom ám a gép távoli hangját.
Leszáll a kolléga majd mondja: Képzeld Feri eltoltam az indítást nem maradt
levegő ezért berántottam. Sajnos aztán elszaladt tőlem a gép. A füves
repülőtérről kigurult az ott levő nagy paprikaföldre és majd nagy köröket írt
le. Egy darabig nézte a kollégám, hogy mi lesz aztán úgy döntött, hogy Ő is fut
egyet. Miután gépünket sikeresen utolérte és nehezen, de bejutott a kabinba
visszagurult a füves területre és majd felszállt, ill. megérkezett. Ekkor
elmondtam neki, hogy nem ez az első eset nyugodjon meg - egykor hasonló esetem
már nekem is volt.
3.
Szintén 1973 egy másik helyen nevezetesen Állampusztán a rabgazdaságban
dolgoztam, mint váltószerelő és FELÜGYELŐ ÚR volt a megszólításom a rakodó
rabjaink által. Ezek kétágú létráról töltötték az 50 kg-os műtrágyás zsákokból
a ganajt a gép tartályába hihetetlen gyorsan. Előfordult néha hogy napi 60 felszállást
végeztünk (30 tonna) és ezt 10 emberrel végezték. Ezért mindennapos fürdési
lehetőség 1 doboz cigi fejenként és tiszta munkaruha-rabruha lett nekik
kiharcolva a pilótám által.
Mikor ide kerültem - átrepültem váltógépemmel - a másik gép állandó szerelője
az ápolásra előkészített gépét ugyanúgy indította, mint én egykor Szeghalmon. A
gép itt is elfutott és egy rövid vágta után fennakadt a közeli árokparton de
olyan szerencsésen hogy csak a mezőgazdasági szóró cső sérült. Azt meg mi
megjavítottuk hegesztéssel így rajtunk kívül az esetről más nem tudott a
pilótánkon és a rabokon kívül.
Ui .Minden kedves történeteimet olvasómnak Kellemes Húsvéti Ünnepeket kívánok!
Kaposújlaki történet
(+Skrach Imre oktatónk emlékére) 1971.)
Előzmények:
1971. Februárban egy egykori sporttársam majd edzőm +Czaffik Béla hadnagy már
szervezte, tiltakozásom ellenére hogy majd márciusban a BP. Kerepesi úti
sportszázadba vonuljak be katonának.(Ebben az időben az MTK röplabda csapatának
tagja voltam a felnőtt NB-I-ben.)
Szerencsémre volt egy középiskolás társam-barátom (Heckenast Kálmán) aki
1970-ben került az RNÁ-hoz és miután megtudtam, hogy a Vállalat felmentést ad a
katonaság alól egyből tudtam, hogy hol a helyem.(Egy hónapra azért be kellett
vonulnunk- alap kiképzésre és majd 3 évig fizetni a katona adót 12 %)
Az RNÁ egykori barakk épületében aztán gyorsan bejelentkeztem az akkori főmérnöknél (Nagy Bálint) és műszaki végzettségem kapcsán felvételt is nyertem repülőgép szerelő beosztásba és pár napon belül sokad magammal leutaztunk Kaposvárra majd és ott a Kaposújlaki repülőtéren megkezdődött féléves átképzésünk, amely Augusztus végén egy vizsgával fejeződött be.
Megérkezésünk napján a két oktatónkat Bóza József (elméleti) és Imre Bá mint (gyakorlati) a reptér parancsnok a Csaszi (Császár Károly) bemutatta illetve megkaptuk az infókat hogyan tovább.
Imre bá ötvenes éveiben járó nagyon jó fizikummal rendelkező oktatónk bemutatkozását úgy kezdte, hogy jól megnézett minket a leendő "szakikat" majd kijelölt különböző feladatokat egyeseknek.
Én úgy tudom, hogy egykori Jutasi katona ember- volt - de az biztos, hogy kemény határozott jó pedagógiai érzékkel megáldott szakembert kaptunk.
I. Itt
kezdődik történetünk, mert amikor engem mustrált aztán megszólalt: NA SZÁLKÁS-
AKKOR MAGA LESZ A REGGELI TORNA VEZETŐ!
Hűha hova kerültem ÉN? Aztán mondja tovább : AKKOR EZENTÚL REGGEL HATKOR LESZ
AZ ÉBRESZTŐ ÉS ÖT PERC MÚLVA A HANGÁR ELŐTTI BETONON TALÁLKOZUNK ....
Miután elszállásolásunk megtörtént egy nagy "teremben" szám szerint többen voltunk húsznál. Aztán kezdődhetett a napirend majd az ismerkedés KI KI VEL VAN.
Másnap reggel hatkor Imre Bá benyitott a termünkbe ahol nagyban ment még az alvás -majd a világítást felkapcsolva
JÓ REGGELT KÍVÁNOK-, VÁROM MAGUKAT A BETONON!
Éjjel
esett a hó jó 5-6 cm és Ő azt a hangár előtti betonon már eltakarította mire
kiértünk. Majd beállt a sorba közénk és az általam levezetett fél órás
CSUKLÓZÁST végigcsinálta. Közepes erősségű átmozgatást vezényeltem, de az
egyeseknek nem igazán tetszett állóképesség hiányában, mert:
Már nem tudom a nevét a komának, de a "körletbe" bevonulásunk közben beszólt
nekem:
MA SZ..TÁL UTOLJÁRA HA ILYEN ERŐSSÉGŰ TORNÁT VEZÉNYELSZ!
Hogy Imre bá ezt meghallotta volna, azt nem tudom, de Ő diplomatikusan közölte
hogy : SZÁLKÁS JÖJJÖN CSAK BE AZ IRODÁMBA!
Miután bementem hozzá: MI VOLT EZ SZÁLKÁS?
JELENTEM REGGELI TORNA - IMRE BÁ
LÓ..ASZ VOLT EZ NEM REGGELI TORNA! NA MAJD HOLNAP ÉN VEZÉNYELEK!
A körletben már vártak a többiek kíváncsian aztán elmondtam hogyan tovább.
(volt szerintem meglepi)
Aztán másnap jóval erősebb átmozgatásban volt része a csapatunknak és a végén
Imre bá kijelentette:
HA EZENTÚL A SZÁLKÁS NEM VEZÉNYEL, ILYEN ERŐSSÉGŰ TORNÁT AKKOR ÁTVESZEM TŐLE
ÉN!
A kiképzés végéig aztán Én maradtam a halja kend -vezényelhettem -és most
kijelenthetem, hogy igen jó állóképességű csapat kovácsolódott össze.
II. Egy
másik alkalommal a nyár folyamán a hangárban motorszerelési munkát végeztem,
amikor Imre Bá a gurítható szerelő állványra jött volna fel hozzám ellenőrizni
a munkámat aztán már majdnem felért, amikor megcsúszott és majd hanyatt
helyzetbe kerülve-esve de még valahogy el tudta rúgni magát és hátra szaltót
végezve talpra érkezett a betonra. Ezek után mintha semmi sem történt volna
egyből jött fel újra a lépcsőn.
Én a számat is eltáthattam a meglepetésemben, mert:
MI AZ SZÁLKÁS NEM LÁTOTT MÉG HÁTRA SZALTÓT?
HÁT ILYENT IMRE BÁ ÉN MÉG SOHA
Hogy ezt megúszta az akrobatikus mozdulatokkal hihetetlen- más állítom ilyen
helyzetbe kerülve a kórházba kerül, vagy a legrosszabb esetben jöhetnek a
BÓBITÁS LOVAK.
Aztán Imre Bá az általa okított géptípusokon, profi módon minden szakmai tudását igyekezett átadni nekünk ezért vele valamint másik oktatónkkal Bóza Józsival igazán jól jártunk. Szállásunk-étkezésünk munka ruházatunk ingyenesen biztosítva volt csak tanulnunk kellett. És a lényeg: Ezenkívül 1600 Ft fizetést kaptunk 600 Ft kiküldetési pénzzel.)
III.
Volt még a sok-sok emlékezetes történetünkben egy olyan nap, melyet megemlítek
ahol a repülőtér pk. a Csaszi kiadta, hogy mivel nagyon sok az ürge, (mert
elszaporodott a repülőtéren) ezért társadalmi munkában Imre Bá vezetésével ki
kell őket önteni. (a repülőgépek alatt, ha a talaj az ürgelyuk miatt beszakad,
annak következménye akármi főleg bármi lehet.)
Víz - vödör és ÜRGEÖNTŐ szakember biztosítva volt általunk aztán zsákokba
sikeredett fogni a vacsorára valót. A FÉLREÉRTÉSEK ELKERÜLÉSE VÉGETT nem mi
ettük meg , hanem ha jól emlékszem jöttek érte egy közeli faluból, nem mondom
kik - akiknek Kánaán volt az a nap. A vadászat közben - víz be az ürgelyukba-
aztán az ürge prüszköl majd kidugja a fejét -körülnéz - ekkor kell ügyesen
nyakon csípni- mindezt a profi társaim mutatták be nekünk pesti gyerekeknek.
(Páran aztán bátran kombinált fogóval vadásztunk.)
Kedvelt műszaki tanító mesterünk már régen nincs velünk. Nyugodj békében Imre Bá.
Három emlékezetes átrepülés
Három emlékezetes átrepülésünk RNÁ időszakban a sok közül.
I.1972. Börs - Nagyréde - Szeghalom útvonal 200 km
+Kécsán Janival kaptunk egy repülési feladatot, hogy vigyünk egy Z-37 tip. gépet Csík Jenő brigádjához Nagyrédére. Ott átültünk az 53-as brigád gépünkbe HA-MGF (Jenőék ezzel dolgoztak egy hétig) aztán felszállva irány Szeghalom. Kb. 15 perce repültünk (Én a KUTYAÓLNAK becézett szerelő helyen háttal ülve a menetiránynak) amikor egyszer csak János a nagy zajban hátra kiálltja, hogy : BE SZ.RT AZ AD-50 (levegőnyomást szabályozó szelep) ÉS MÁR 80 ATMOSZFÉRÁN ÜLSZ!!! Az ülésem alatt volt a levegőpalack. és üzem közben max. 50 atmoszférát tart. Hogy el ne "szálljak" vagy hogy a férfiasságom is megmaradjon János úgy döntött, hogy a parkoló fékkapcsolóval igyekszik a nyomást csökkenteni aztán végig az egész úton jó sokáig azt hallgattam, hogy: PSZi- PSZi-PSZi. (Kis levegőszusszanások) Aztán szerencsésen megérkeztünk -leszálltunk, de Jánosnak IZOMLÁZA lett a fékkar rengeteg ki-be kapcsolgatásától.
II. 1975. B.örs - Szentegát útvonal 240 km
Az
átrepülést Schottner Árpival végeztük HA- MMW géppel és azt tudni kell, hogy
abban az időben úgy indultunk el hogy az induló és fogadó repülőtéren az időjárás
megfelelő volt repülésre. De útközben néha meglepetés ért minket, mint pl.
esetünkben, mert kaptunk egy hatalmas zivatart hiába kerülgettük csak bele
keveredtünk, aztán úgy esett az eső mintha dézsából öntötték volna látás előre
nulla. 200 méteren repültünk alattunk sűrű erdő jó magas fákkal. A Kamov bírta
a terhelést ment- ment - nekem akkor nőt, nagyot a szememben ez a technika.
Szerencsére a jégesőt megúsztuk aztán kiérve a front zónából átmentünk gyönyörű
napsütésbe de már azt sem tudtuk hogy hol is vagyunk. Közelben település, sehol
de egyszer csak ott a távolban egy nagy tó volt látható.. Ahogy közeledtünk
fele már nagyon szabályos téglalap alakú volt, amikor Árpi HÁT ÉN EZT NEM
HISZEM EL majd kis káromkodással aláfestve átvitte a gépet gyors süllyedésbe és
a bokrok magasságában igyekeztünk eltűnni-, mert hát nem a taszári katonai
repülőtér betonját néztük távolról tónak. Miután megérkeztünk Szentegátra és
leszálltunk és a megérkezésünket jeleztük a diszpécsernek (Szandavárynak)
Képzeljétek mi volt az első kérdése? . - NEM JÁRTATOK TASZÁR TÉRSÉGÉBEN?
Miután a szánom bánom válasz megkapta: AZÉRT MERT FELJELENTETTEK TITEKET A
KATONÁK. Hát ilyen eset is előfordult néha- ami negatív pénzjutalommal járt.
III. 1975. Budaörs - Mozsgó útvonal 240 km
A 114-es brigád állandó gépe HA-MMW 100 órás ápoláson
volt. Jómagam előkészítettem a szokásos átrepülésre. A repülést végrehajtó
pilótával személyesen eddig nem dolgoztunk-repültünk, de tudtam, hogy
"kispados" állandó brigádból visszahívták. "(Rossz fát tett a tűzre)"
Az eset után alapfizetésért repülhetett egy darabig un. gépkihordóként.
Viszonylag jó időjárási körülmények között indultunk el a permetező
berendezéssel felszerelt géppel, de a jelentős szembe szél a repülési időnket
tudtuk, hogy növelni fogja. Megjegyzem 650 liter benzinnel (tele tank)
indultunk. Pusztaszabolcs térségében repülve mondja nekem - Figyusz - Én itt
voltam valaha a környéken gyakornok és mivel erős a szél nem dolgoznak- ott áll
a gépük látod? Laci meg biztosan horgászik-nézzük már meg. Hát meg is találtuk
- már messziről integetett nekünk egy tópartról. Odafüggeszkedtünk fölé
üdvözlés képen - Én még integettem is neki, de aztán látom ám hogy a pecabotok
- horgász cuccok rendeződnek- repülnek egy kupacba. Ennek fele sem tréfa
gyorsan tovább is álltunk - miközben mondtam is neki - Nem fogsz dicséretet
kapni, ha majd találkozol a Lacival. Aztán az átrepülési magasságot tartva
szerintem már Szekszárd térségében járhatunk, amikor a kolléga megemlíti, hogy
itt a közelben él a menyasszony jelölt és annak szülei - és ha már itt vagyunk,
nézzük már meg őket. Egy falu szélén az utolsó házak egyikében éltek a leendő
rokonok így az épületektől jó 100 méterre levő domboldalon ott egy friss
szántásba leszálltunk. Ő kiszállt majd elment üdvözölni a rokonokat - Én meg az
egyre süppedő puha talajban az egyre jobbra dőlő gépet igyekeztem nagy
fordulatszámon megtartani, hogy fel ne boruljon. (Függeszkedő gyakorlatokat már
az állandó pilótámmal, Bercivel többször végeztem, de egyedül eddig nem
függeszkedtem - mindig ott volt mellettem.) Most éles helyzetbe kerülve
megmondom őszintén szakadt rólam a víz és bizony hosszú időnek tűnt mire a
pilótám visszajött. A leendő rokonok házi kolbászt- friss kenyeret pakoltak
nekünk aztán miután sikeresen felszálltunk a hagyományokhoz híven egy búcsúkőrt
egyben rácsapással befejezve folytattuk az útvonalrepülést miközben nekiálltunk
falatozni.
Már a Mecsek közelében járhattunk, amikor a kolléga újból megemlíti, hogy itt
meg a nagymamája él a közeli faluban, és ha már erre jöttünk öt is üdvözölni
kéne. Nem vagyok Én semmi jónak elrontója akkor IRÁNY DARÁNY majd a falu fölé
berepülve a nagymama házát megtalálva az felett (nádfedeles ház füstölő
kéménnyel valószínű főzhetett) ott lassan haladva köröztünk, míg a nagymama ki
nem jött. Miután kijött az udvarra integetett ám veszettül, de lehet, hogy -
vagy az öklét rázta? Ezt nem tudom, de a későbbiekben úgy hallottam, hogy igaz
vagy nem ebben nem foglalok állást - a kémény cső a konyhában szétcsúszott
köszönhetően a rotor szelünknek és, korommal borította be a konyhát. Miután
innen is elbúcsúztunk jött a Mecsek és ekkor váratlanul "nézd már" kaptunk egy
piros tablójelzést a műszerfalon. A piros szín soha nem jelent jót, de ez
kivételesen azt jelezte nekünk, hogy 53 liter (azaz ennyi benzinnel
rendelkezünk még) "ha jó egyáltalán a műszerünk". Ránéztem a kollégámra láttam,
hogy a homlokán izzadság cseppek jelennek meg. Az un. ZABSZEM REAKCIÓ nálam is
beindult ám, hiszen a Mecsek legmagasabb pontja átrepülése még csak most
kezdődött, na és a munkát végző brigádot még meg is kell majd találnunk. A
pilótám ekkor úgy döntött, hogy a hegy átrepülését követően elhagyjuk a
megadott repülési magasságot aztán lesz, ami lesz 300 méter talaj feletti
magasságba emelkedve haladunk tovább.
(Lerotálunk, ha a hajtóművek esetleg leállnának) A kabinban ezután nagy csend
miközben néztünk előre, a foncsorbetétes napszemüvegünkben - aztán végre nagy
megkönnyebbüléssel folytathattuk a repülést, mert feltűnt a távolban a
permetezést végző helikopter. Leszállást követően a diszpécser szolgálatnak
lejelentettük, hogy megérkeztünk- megjegyzem már aggódtak értünk (a 3 óra 25
perc repült idő) alapján miközben a kolléga az erős szembe szélre valamint
zivatarzóna kikerülése miatt a megadott útvonaltól eltérésre- eltévedésre és
talán még LENINRE is hivatkozott. Én meg kíváncsiságból vödörbe leengedtem a
gépből a maradék B-78 -as repülőbenzint:
a nyolc-(igen nyolc) litert!
Emlékezetes repülésünk után még az év folyamán dolgoztam vele két hetet mivel az állandó pilótám szabadságra ment. Rá szorgalmas jó repülőképességű munkatársként emlékezem - de a fiatalságunkra jellemző vagányság - vakmerőség sem állt tőle távol - mint ahogy a történetünk mutatja.Itt kezdődhet a szöveged. Kattints ide, és kezdheted is az írást. Porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet consectetur adipisci velit sed quia non numquam eius modi tempora incidunt ut labore et dolore magnam aliquam quaerat.
Monotónia
1975. Július.
A Bogdásai
TSZ nél kezdtünk munkát új vegyszer-keverőkkel - rakodókkal. (földi lépcső)
Általában Jómagam, mint repülésvezető is egyben - az új emberek kioktatását
elvégeztem majd kijelöltem a FŐ CSŐVEZETŐT, aki majd a HONDA szivattyúnktól a
hosszabb (15 m) vegyszer csővel besétál a helikopter alá (mindig hátulról) és a
vegyszertartályhoz rögzíti azt egy csatlakozó fejjel. Honda vegyszer
szivattyúnkat általában a segéd lusta szerelőm jelen esetben a FEFE (Pluhár
Feri) kezelte.(Néha a traktorosokat is bevontuk kisegítőnek)
Kezdődött a munka és az első tíz munkafelszállás előtti teendőknél Én is ott
segédkeztem- irányítottam, hogy szokják az emberek az új körülményeket, a nagy
zajt a rotor szelet stb.
Aztán már az önálló munkafolyamat ment régóta, a FŐ CSŐVEZETŐ szaporán szedte a
lábát vitte a csövet a géphez, de ekkor miért- miért nem- és hát neki ment a
hátsó vezérsíkunk egyikének pontosabban az oldalkormánynak úgy lendületből. Meg
is feküdt egyből, majd pár másodperc gondolkodás után felpattant a földről és
gyorsan vitte tovább a csövet mintha semmi sem történt volna. Az eset után
derült ki - véletlenül vettem észre, hogy "egyszemű" mivel az üvegszemét olyan
jól álcázta a napszemüveggel.
Aztán már a délutáni órákban a 43-ik felszállásunk előtti vegyszertöltés javába
ment, amikor Jómagam szokás szerint a géptől a gép bal oldala felől kb. 20
méterre állva jól rálátva a munkafolyamatra valamint a pilótára felemeltem a
kezem és megigazítottam a sapkám.
(DE ÁLTALAM - KÉZJELZÉS- FELSZÁLLÁSI ENGEDÉLY- NEM TÖRTÉNT)
Erre váratlanul a pilótám a +Berci -nagy gáz (felpörgetés) és már
indult-startolt is a gép. A fő csővezetőnk mivel nem tudta időben leválasztani
a nyomócsövet pánikszerűen ügyesen elhagyta a munkahelyét. Én meg rohantam
segíteni a FEFÉNEK mert Ő időközben gyorsan ráült a HONDÁRA, de azt már vele
együtt húzta-vitte a szívó és nyomócsővel a helikopter. Mikor már ketten
"ültünk" -álltunk-feküdtünk a HONDÁN és majd jó tizenöt métert haladtunk a
gyepes területen pattogva, amikor végre a nyomócső a súlyunk alatt vagy más ok
miatt elszakadt, de kb. 7 méter hosszúságú darabot elvitt magával a gép. Ez az
acél drótos merevítésű cső aztán a gép alá belógva ide-oda csapkodott miközben
a kolléga a vegyszerszórást végezte és volt elektromos vezeték is a művelendő
táblában. Rakéta pisztolyunkkal, aztán lövöldöztem, mint a részeg COWBOY hátha
észleli, hogy valami gondunk van.
(Tőlünk kb. 600 méterre volt a művelendő tábla - mi végig jól láttuk a hat
perces munkarepülést, de a kollégám ugyanakkor valahogy nem észlelte jelzésem.)
Miután végre valahára visszaérkezett- leszállás után egyből motorok állj
jelzést kapott általam aztán odamentem hozzá és:
GYERE, BERCI SZÁLLJ, KI AZTÁN NÉZD MEG MI IS TÖRTÉNT!
Miután körülnézett -tájékozódott azt mondta:
HÁT TE ADTÁL FELSZÁLLÁSI ENGEDÉLYT -hiszen JELEZTÉL NEKEM!
Aztán az időt visszapörgetve - rádöbbent -magába szállt és becsületére váljon
TÉNYLEG KÉZJELZÉSED- NEM VOLT - MONOTÓNIA miatt pillanatnyi félreértés
lehetett. Nagyon becsültem Bercit eddig is - de ezt követően még jobban.
Nagyszerű igazságos kollégám volt a mozgalmas öt év alatt, amíg együtt
dolgoztunk.
A cső ezek után toldással megjavítva majd a munka mehetett tovább, de ebből az
esetből is levontuk a következtetést hogy a jószerencse mellettünk állt. (Nem
az első, de nem is az utolsó volt)
1977. Augusztus. A következő "JÓ SZERENCSE" története:
20 perces
átrepülést végeztünk Bercivel a HA-MMX gépünkkel, amikor 50 méter magasságban
haladva a szép napsütéses időben egyszer csak lenéztem a földre az alattunk
szaladó árnyék képünkre és mintha mozogna a jobb oldalon valami - olyan érzetem
támadt. Gyorsan kinéztem a jobb oldali motorunkra és
MEGÁLLT BENNEM AZ ÜTŐ. Valóban mozgott szó szerint - UGRÁLT a hajtómű. Egyből
odaszóltam Bercinek:
AMILYEN ÓVATOSAN TUDSZ, AZONNAL SZÁLLJUNK, LE - MINDJÁRT ELHAGYJUK A JOBB OLDALI MOTORT!
Válasz : ITT VAGYUNK 2 KM-RE A LESZÁLLÓHELYTŐL - ADDIG MÁR KI KELL HOGY BÍRJA - HA EDDIG BIRTA - NEM HIÁNYZIK MOST NEKÜNK EGY ESEMÉNYVIZSGÁLAT.
KIBÍRTA!!!
Miután az újabb "Jó szerencsével" megérkeztünk majd egyből a motor kiburkolva
és a hiba behatárolva. A központi rekesznél a motort tartó négy bekötővasalás
fülek közül az egyik fül (esetünkben az első egyben alsó) eltört. A javításhoz
szükségessé vált lemezes szakember (pléh harkály) segítsége is Budaörsről.
A későbbiekben a fülecske még egyszer eltört az év folyamán, de akkor már a
motorindításnál egyből észrevettük. (meg mozdult a motor.)
Az tudtam, hogy a MMX gépem még 1974-ben Pacsa térségében balesetben összetört.
Aztán megjavították, de hogy? "
Az épen maradt jobb oldali kabin ajtóhoz építettek egy helikoptert " !!!
Tréfa félre téve a géppel 1977-ben komolyabb műszaki problémánk ezt követően nem volt.
Gyöngyös
(Popej) 1977
Brigádon
belüli életünk a rakodóinkkal is mozgalmas volt egykor. Mindig ment valami
tétre menő fogadás vagy sport tevékenység, stb. amiben "általában" jobbak
voltunk - mi a repülősök.
Most egy megtörtént esetet osztok meg veletek de erre nem vagyok büszke!
A Gyöngyöspatai Popejnek nevezett rakodónk abban az időben egy
30 -as jó nagydarab 100 kg fölötti csupa izom legényember volt. Akkora tenyere
volt, mint egy sütőlapát, ha kezet fogtam vele mindig kisebbségi érzésem volt
pedig ÉN sem panaszkodhattam. A történetünk ott kezdődött, hogy amikor a "földi
lépcsőhöz" került április közepén - rövid időn belül kóstolgatni kezdett, hogy
birkózzak már vele egyet. Jó ideig le tudtam szerelni azzal a szöveggel, hogy:
"Popej engem az egykori sporttársaim CSONTTÖRŐNEK neveztek el és nem akarom,
hogy valami bajod legyen, ezért felejtsük már el a birkózást!"
(Az elnevezést annak köszönhettem, hogy két sporttársamnak edzés, ill. meccs
közben véletlenül kéz, ill. váll kulcs csonttörést okoztam. Leütő játékosként
néha vehemensen - a röplabdában mondhatni "jó ütőerővel"rendelkeztem - a példa
is mutatja.)
Aztán egy napon, amikor megint addig erőlködött, és kijelentette hogy "nem
merek kiállni vele"- hát lesz, ami lesz, döntöttem- aztán a munkarepülés
felfüggesztve - miközben a rakodok és a 105-ös brigád társaim (Berci és T.
Béla) buzdítása közben (a két szurkoló tábor) - a szabadfogású birkózásra
felkészültünk - miközben a tét- egy rekesz sör.
Itt azért megemlítem, hogy jó pár sportágban voltszerencsém próbára tenni magam
a birkózást is úgy, ahogy ismertem, de itt ekkor csak a gyorsaságomban
bízhattam.
Aztán ezt kihasználva, ahogy összekapaszkodtunk egyből kirúgtam Popej egyik
lábát és már dőlt is el a nagy ember -Jómagam amikor földre estünk - mivel már
átkulcsoltam majd egyben - jól meghúztam a mellkakasát Aztán csodálkoztam is
hogy milyen könnyen megadta magát miközben Ö volt alul.
Ránézve látom, hogy fehér az arca. Mi van veled Popej? Á -Á - NEM KAPOK LEVEGŐT!
Nem volt mit tenni vihettük a gyöngyösi Bugát Pál kórházba miközben a rakodok
szegény Popejt ott forszírozták, hogy kellet ez neked Popej - hát nem megmondta
a Feri hogy...
Aztán kiderült, hogy egy bordája bánta az attrakciót. Ő balesetnek- létráról
leesést mondott az orvosnak így megúsztam a rendőrségi eljárást (mivel nyolc
napon túl gyógyuló sérülést okoztam akaratlanul a "játék" hevében)
Míg betegállományban volt addig anyagilag besegítettem neki. Ö is tanult az
esetből többet nem is akart velem birkózni miután felépült és visszakerült a
csapatba.